de Weg van het Zwaard

info@meishinkan.be

TRAININGEN

Dojo UMI
wo 20.30-22.00 uur
Sportlaan 2 - 8660 De Panne
Info: Tel. 058 73 00 11 (mentor Meishinkan)
Info: Gsm 0487 308 721 (mentor Meishinkan)

MOKUSO

03-01-2016 00:51
  • MOKUSO (meditatie)

  • Mokuso (uitsprak: mohksoo) is een Japanse term voor meditatie zoals dat beoefend wordt voor en na de KENDO les.
  • Doel is om, vóór de les, je geest "leeg te maken" (MUSHIN) zodat je geconcentreerd aan de training kan beginnen. Aan het einde van de les om, voor jezelf, de les te evalueren en weer in het dagelijks leven te stappen. 
  •  
  • Meditatie in KENDO
  • Het is noodzakelijk zowel fysiek -technisch en biologisch- als je geest te ontwikkelen. 
  • D.m.v. Mokuso te beoefenen wordt een aanzet gegeven voor het mentale gedeelte te sterke.  De paar minuten stilte vóór- en ná de les zijn niet voldoende om veel impact te hebben, het is een beginende leer. 
  •  
  • In de Dojo
  • Na het bevel CHAKU ZA (ga zitten) ga je zitten in SEIZA. 
  • Het aannemen van de juiste houding:
  • SHISEI O TADASHI (recht je rug en concentreer je) gevolgd door MOKUSO. 
  • of KI O TSUKETE (zorg voor jezelf, vrij vertaald maak je klaar/opgelet) gevolgd door MOKUSO.
  •  
  • MOKUSO uitvoeren
  • Houding.
  • De handen -voorste deel van de vingers- worden op elkaar gelegd met de duimen gesloten om de KI (innerlijke energie) door te kunnen laten stromen. 
  • De rechter hand draagt de linkerhand hand -als het ware onder controle-. 
  • Je schouders moeten ontspannen blijven/zijn. 
  • Je tongpunt moet tegen het gehemelte en achter je voortanden rusten. De tong fungeert als "connector" tussen 2 meridianen die daar kruisen.  
  • Concentratie.
  • Kijk naar de vloer ongeveer 2 meter voor je, met half gesloten ogen zodat je niet afgeleid wordt. 
  • Probeer in gedachten je ademhalingen te controleren, om zodoende je aandacht te focussen en andere opkomende gedachten (die er altijd zijn) te kunnen negeren. Het uiteindelijke doel is een "state of mind" die MUSHIN heet.
  • Dit vraagt veel training, dus concentreer je zoveel mogelijk op je ademhaling.
  •  
  • Ademhaling.
  • Ademhaling is de sleutel tot een goede meditatie.  Een goede ademhaling is van belang voor lichaam en geest.
  • De juiste ademhaling is de buikademhaling. 
  • Volg je adem van neus tot in onderbuik en terug.
  • Ons energie punt ligt ongeveer vier vingers onder de navel, dit punt wordt TANDEN genoemd. Deze zeer belangrijke energiebron wordt aangevuld met de energie die aangevoerd wordt door een juiste ademhaling. 
  •  
  • Techniek van de ademhaling
  • Adem langzaam in door je neus, door het middenrif omlaag te brengen (je buik zet dan uit), daarna je longen verder vullen (het uitzetten van je ribben). De inademing duurt ongeveer 3 seconden. Houdt de lucht ongeveer 2 seconden vast in de longen om je lichaam de kans te geven zoveel mogelijk zuurstof en andere energievormen op te nemen. Niet helemaal inademen dat verstoord de concentratie -volledig gevulde longen-. 
  • Adem in omgekeerde richting uit door de mond, eerst je longen (je ribben laten zakken) en als laatste trek je je buik weer in, waardoor je middenrif de lucht uit het onderste deel van je longen duwt. Evenals bij het inademen niet helemaal uitademen. De uitademing mag lang duren, meer dan 10 seconden is heel normaal. Hoe langer het duurt hoe rustiger je wordt.
  •  
  •